Dag 29 ( 7de dag de auto ) Port Macquarie

2 maart 2018 - Port Macquarie, Australië

Vandaag is het zover. Duiken in de oceaan. Toch wel een beetje gespannen, maar dat moet goed komen. Om 9 uur wordt ik opgehaald en rijden we naar het strand. Nadat we alles aan hebben aangetrokken, lopen we de oceaan in. Wat zo raar is, is dat je normaal je mond dichthoud als je onder water gaat, kun je nu door ademen. Dat was toch even wennen. Het eerste stuk zwemmen we aan de oppervlakte en nadat er voldoende diepte is, gaan we naar beneden. Dit zwemt een stuk makkelijker. In het begin ben ik aan het klooien met de neutrale drijfvermogen. Ben teveel op en neer aan het gaan. Halverwege de duik lukt het beter, dit onder controle te houden. Wat een hoop vissen zien we onderwater en zoveel verschillende. Ook een paar kleine haaien gezien, roggen en een schildpad. Na 33 minuten onderwater ze zijn geweest en op een diepte van maximaal 9,5 meter gaan we langzaam weer naar boven. Daarna weer naar de kust gezwommen en een uurtje gerust.

De eerste duik was meer om gewend te raken in de oceaan, met de 2de duik gaan we ook de oefeningen doen, die we in het zwembad hebben geleerd. We gaan weer vanaf het strand de oceaan in en bij genoeg diepte gaan we weer naar beneden. We zwemmen weer een stuk en bij een zandvlakte op de bodem stoppen we om de oefeningen te doen. Bril klaren, bril af doen en weer op doen en klaren, regulator weg gooien en weer terug halen en weer door ademen enz. Hierna gaan we weer een stukje zwemmen. halverwege de duik zwemmen we door een groot stuk met kelp. Nou ik kan je vertellen dat je daar dus behoorlijk zeeziek van kunt worden, ook op 7 meter diepte. Maar zoals ik in het vorige blog al had aangegeven, was ik blij dat ik die dag theorie had geleerd, want stel dat je ziek wordt, of iets in je mond hebt dan kun je dat gewoon door je regulator naar buiten spugen. En aangezien ik zo zeeziek werd dat ik moest overgeven, raakte ik niet in paniek en gaf ik over in de regulator. Uiteindelijk 5x. Aangeven bij de instructeur en hij vroeg of ik nog een klein stukje kon zwemmen omdat we nog 1 oefening wilden doen. Aangezien alles eruit was, kon ik dat wel doen. We gingen namelijk oefenen wat tw down als je buddy zonder lucht komt te zitten. En ik was degene die zonder lucht zou zitten. Nadat we deze oefening hadden gedaan, moesten we toch langzaam naar de oppervlakte. Eenmaal boven weer langzaam naar de kust gezwommen en uiteindelijk bij de auto alles weer uit en afgedaan. Op zich ging het wel, alleen bij het hostel toch even nog 2 uurtjes plat gegaan. Naderhand nog even travacalm met gember gehaald, zodat ik deze morgen voor het duiken kan innemen. Nu is het mooi tijd om te gaan douchen en te gaan slapen.

1. Steven B.:
    2 maart 2018
    Goed om te horen dat je zo nu en dan wat terug geeft aan de natuur, hebben toch weer een paar vissen kunnen eten.
    Zijn er veel backpackers in Port Macquarie?
  2. Joke:
    2 maart 2018
    mooie ervaring zo en ook nog de anderedag over doen .gr
  3. Gerard D:
    3 maart 2018
    Mooi om te horen dat het duiken je zogoed af gaat Paul (op wat kotsmomentjes na dan!) respect!! Ik heb ooit in Egypte met ‘n ordinaire snorkel een poging gedaan en zowat verzopen, dusss..... petje af!